Bebek, çocuk ya da yetişkin bireylerin zeka, performans, gelişim düzeyini belirleme (çocukların erken dönemde keşfedilmesi ya da olası problemlerin erken dönemde fark edilmesi) dikkat ve algılarını gözlemlemeyi hedefleyen testlerdir.
Zeka testleri, bireylerin bilişsel potansiyelini objektif şekilde değerlendirmek için kullanılan bilimsel araçlardır. Dikkat, hafıza, akıl yürütme ve işlem hızı gibi birçok alanda güçlü analizler sunar.
WISC-4, çocukların sözel kavrama, algısal akıl yürütme, çalışma belleği ve işlemleme hızı gibi dört temel bilişsel yeteneğini değerlendirir. Bu yeteneklerin her biri, çocukların genel zeka seviyesini ve bilişsel kapasitelerini daha iyi anlamak için detaylı bir şekilde incelenir.
WISC-R, ülkemizde uygulanan, geçerliliği ve güvenirliği yüksek bir zekâ testidir. Değişik yetenekleri ölçebilir ve puanlama/yorum esasları belirgindir. Bireylerin zihinsel performanslarını belirlemek amacıyla geliştirilmiş bireysel bir testtir. Öğrenme problemlerini tanımlamak ve rehabilitasyon/eğitim programı hazırlamak için kullanılır. 6-16 yaş grubundaki çocuk ve gençlere yöneliktir.
7:6 ile 14 yaş arası bireyler ile okuma yazma bilmeyen yetişkinlere uygulanmaktadır. Tamamen görsel itemlerden oluşması nedeni ile kültürden arındırılmış bir zeka testidir. 4 alt test ve 46 maddeden oluşmaktadır. Her bir alt testin süresi farklı olmakla birlikte süreli bir testtir.
14 yaş ve üzerine yönelik uygulanan bu test zekanın soyut alanındaki işlevini saptamaya yöneliktir.
Çocuk değerlendirme testleri arasında Good Enough Harris Bir İnsan Çiz Testi de yer almaktadır. Good Enough Harris Bir İnsan Çiz Testi, 3 ile 15 yaş arasındaki çocukların çizdiği insan resminden iç dünyasını anlamak için kullanılan bir testtir. Good Enough Harris Bir İnsan Çiz Testi, projektif bir testtir.
Dikkat ve algı testleri, bireylerin odaklanma, bilgiyi işleme ve çevresel uyaranlara tepki verme becerilerini değerlendirmek için kritik öneme sahiptir. Bu testler, özellikle öğrenme ve davranışsal zorlukların altında yatan dikkat veya algı sorunlarını tespit etmeye yardımcı olur.
D2 Dikkat Testi bireylerin dikkat düzeylerini, öğrenme becerilerini, psikomotor hızlarını, zihin konsantrasyon düzeyini ve seçici dikkat düzeyini ölçmeye yarayan çok fonksiyonlu bir testtir. Bununla birlikte ölçülen başka özellikler de vardır. Bu özelliklerden en çok dikkat çekenleri ise kişinin verilen görevi ne kadar hız ile gerçekleştirebildiği ve performans düzeyidir. D2 Dikkat Testi kişilerde uygulanma yaş aralığı 9 ile 60 yaş arasıdır. Test sonucunda bireyin psikomotor hızı ve performans düzeyi (performans düzeyinin zamanla gösterdiği değişim) hakkında bilgi sahibi olunur.
Okullarda, anaokullarında, kreşlerde ve rehberlik merkezlerinde 60-72 ay arası çocuklara bireysel olarak uygulanabilen bir testtir. Çocukların dikkat gücünü ölçmek için kullanılır.
Bireyin dikkat gücünü ölçmek için 10 ile 20 yaş arasındaki tüm bireylere uygulanabilir. Eğitim-Öğretim yılı içerisinde sınıfta dikkat eksikliği yaşayan öğrencilerin tespiti veya dikkat güçlüğü olduğu düşünülen öğrencinin dikkat gücünün belirlenmesi amacıyla tüm sınıfa uygulanabilir.
4-8 yaş arası çocukların görsel algılama yeteneklerini değerlendirmek için tasarlanmış bir performans testidir. Görsel algı becerileri sayesinde çocuklar, akademik başarıları için gerekli olan okuma, yazma, aritmetik ve diğer tüm becerileri kazanırlar.
6 yaş 6 ay ve 12 yaş 11 ay aralığındaki çocuklara uygulanmaktadır. Çocuktan kendisine gösterilen şekilleri çizmesi istenir. Gördüğünü çizebilme becerisinin değerlendirildiği bu testte, çocuğun çizimleri değerlendirilir ve algısal olarak sıkıntı yaşadığı alanlar ortaya konur.
Gelişimsel tarama testleri, çocukların farklı gelişim alanlarındaki yeterliliklerini erken yaşlarda belirleyerek olası problemlerin önüne geçmek için kritik bir rol oynar. Bu testler, çocukların sağlıklı gelişim takibini destekler ve gerektiğinde erken müdahaleye olanak tanır.
0-6 yaş arasındaki çocuklara uygulanır. Dil-bilişsel, ince motor, kaba motor ve sosyal beceri-özbakım alanlarında çocuğun yaşıtlarına göre gelişimini değerlendirir. Çoğunlukla anneden veya çocuğun bakımından sorumlu kişiden alınan bilgilere göre doldurulur. Çocuğun, yaşıtlarının gerisinde olduğu bir alan çıkarsa bu alanda daha detaylı bir değerlendirme faydalı olacaktır.
4-6 yaş arasına uygulanan bu test, çocuğun akademik hayata başlamaya hazır olup olmadığını ölçer. Kelime Anlama, Cümleler, Genel Bilgi, Eşleştirme, Sayılar ve Kopya Etme şeklinde altı bölümden oluşmaktadır. Değerlendirme sonunda çocuğun okula başlamaya uygun bilgiye sahip olduğu veya olmadığı ortaya çıkar. Aileye bu sonuçlara göre yönlendirme yapılır.
1-7 yaş arası çocuklara uygulanır. Çocuğun, kolaydan zora doğru sıralanmış şekilleri çizmesi istenir. Görsel algıyı ölçme amaçlı olsa da, gördüğünü çizebilme becerisini de ölçen bir testtir. Çocuğun çizimleri değerlendirilir ve buna göre çocuğun zihin yaşı elde edilir.
2-12 yaş arası çocuklara uygulanan bir testtir. Özellikle alıcı dil becerilerini, kendine söyleneni algılama ve değerlendirme becerilerini ölçmek için kullanılır.
Bu test, bireylerin dikkat sürelerini, hafıza kapasitelerini, problem çözme yeteneklerini ve düşünme hızlarını ölçmek için kullanılır. Test, birkaç adım süren bir labirent çözme görevini içerir ve bu görevler genellikle kağıt üzerinde yapılır. 7,6-14 yaş arasındaki bireylere uygulanmaktadır.
6-14 yaş arasındaki bireylerin zekasını incelemek ve patolojiyi saptamak amacıyla uygulanır. Bilgiye ve dile dayanan bir testtir.
Projektif testler, bireylerin bilinçdışı düşünce, duygu ve motivasyonlarını ortaya çıkarmak amacıyla tasarlanmış özel değerlendirme araçlarıdır. Bu testler, doğrudan sorular sormak yerine, yoruma açık görevler aracılığıyla kişinin iç dünyasına ışık tutar.
A (6-18 yaş) ve B (13 yaş ve üzeri) formu şeklinde iki formdan oluşmaktadır. Kurumumuzda 6-18 yaş aralığını ölçen A Formu kullanılmaktadır. Çocuktan yarım bırakılmış cümleleri okuması ve dilediği gibi doldurması istenir. Verilen cevaplara göre çocuğun geçmiş ve gelecek algısı, anne ve baba algısı, kendilik algısı, arkadaşlarına karşı tutumu, karşı cinse karşı tutumu, korku ve kaygıları, suçluluk duygusu, iş veya okula karşı takındığı tavır değerlendirilir.
Bu testte çocuklara bazı kısa öyküler okunur ve çocuğun bu öyküyü devam ettirmesi ve tamamlaması istenir. Çocuğun cevapları yorumlanarak eğer varsa, kaygı, korku ve komplekslerine ve bunların nedenlerine ulaşılmaya çalışılır.
Çocuklar bilinçaltını, duygu ve düşüncelerini resim aracılığıyla kağıda aktarır. Resimlerden çizgi, renk, boyut gibi unsurlar incelenerek çocuğun iç dünyası analiz edilir.